بیمه باربری
حمل و نقل كالاها يكي از اجزاي لاينفك هر فعاليت تجاري، بازرگاني يا توليدي ميباشد. اما آنچه در اين ميان شايان توجه خواهد بود آن است كه حادثه هيچ گاه خبر نميكند و با وجود پيشرفتهاي گسترده دانش و فناوري و توسعه زيرساختهاي حمل و نقل، همواره احتمال بروز مخاطرات براي محموله هاي كالاي شما وجود دارد. آن چه آرامش را در لحظههاي بروز خطر براي شما به ارمغان ميآورد، برخورداري از يك بيمه باربري (حمل و نقل كالا) با پوششهاي مناسب ميباشد.
بيمه باربري از قديميترين انواع بيمهنامههاست كه به موجب آن، شركت بيمه در مقابل مبلغي كه از شما دريافت ميكند متعهد ميشود، چنانچه در جريان حمل كالا از نقطه اي به نقطه ديگر در نتيجه وقوع خطرهاي موضوع بيمه، كالا تلف شده و يا دچار خسارت گردد، زيان وارده را جبران نمايد.
در همين راستا شركت بيمه پارسيان با ارائه بيمههاي باربري تلاش دارد تا امنيت سرمايه شما را در برابر مخاطرات محتمل و غيرقابل پيشبيني فراهم آورد. هدف ما فراهم آوردن خدمات هر چه سريعتر و مطلوبتر براي مشتريان گرامي است
چرا بيمه باربري، چرا شركت سرویس بیمه شهر ؟
اگر چه امروزه با پيشرفت جوامع بشري از شدت برخي ريسک ها در جريان حمل و نقل کاسته شده است اما افزايش حجم حمل و نقل محصولات مختلف ريسك هاي بسياري را به بار آورده است. شركت بيمه پارسيان با ارائه بيمه هاي باربري تلاش دارد تا امنيت سرمايه شما را در برابر ريسک هاي محتمل و غير قابل پيش بيني فراهم آورد. هدف ما فراهم آوردن خدمات هرچه سريعتر و مطلوبتر براي مشتريان گرامي است
انواع بيمه هاي باربري
انواع بيمههاي باربري، مخاطرات مربوط به حمل و نقل كالا از مبادي مختلف به سرتاسر جهان از طريق دريا، خشكي (زميني)، هوايي و يا تركيبي از اين مسيرها را تحت پوشش قرار ميدهد. بيمهنامههاي باربري ميتواند براي كالاهاي وارداتي، صادراتي، ترانزيت و يا حمل داخلي قابل استفاده باشد و بر حسب نوع كالا و حساسيت آنها در مقابل خطرات گوناگون پوششهاي بيمهاي مناسب ارائه ميگردد
بیمه نامه باربری وارداتی
بیمه نامه باربری وارداتی
این بیمهنامه یکی از اسناد مورد نیاز جهت گشایش اعتبار در بانکها بوده و خطراتی که در حین حمل، کالاهای خریداریشده از کشورهای مختلف جهان به مقصد ایران را تهدید میکند تحت پوشش قرار می دهد.
خطرات تحت پوشش دربیمهنامههای باربری وارداتی/صادراتی/ترانزیت:
خسارت کلی یا (Total Loss):
خسارت های ناشی از، از بین رفتن کل محموله در یک مرحله در اثر آتش سوزی
کلوز C:
این کلوز، خطرات زیر را در مورد کالاهای صادراتی، وارداتی یا ترانزیت تحت پوشش قرار می دهد:
– آتشسوزی یا انفجار
– به گل نشستن، زمینگیر شدن و برخورد با کف دریا، غرق شدن یا واژگون شدن کشتی یا شناور
– واژگونشدن یا از راه یا از خط خارجشدن وسیله حمل زمینی
– تصادم یا برخورد کشتی، شناور یا هر وسیله حمل دیگر با هر جسم خارجی به غیر از آب
– تخلیه کالا در بندر اضطراری
– تلف شدن یا آسیب دیدن کالای مورد بیمه که علت آن یکی از امور زیر باشد:
– فدا کردن کالا در جریان خسارت عمومی
– به دریا انداختن کالا جهت سبکسازی کشتی
کلوز B:
این کلوز، خطرات زیر را در مورد کالاهای صادراتی، وارداتی یا ترانزیت تحت پوشش قرار میدهد:
– آتشسوزی یا انفجار
– به گل نشستن، زمینگیر شدن و برخورد با کف دریا، غرق شدن یا واژگون شدن کشتی یا شناور
– واژگونشدن یا از راه یا از خط خارجشدن وسیله حمل زمینی
– تصادم یا برخورد کشتی، شناور یا هر وسیله حمل دیگر با هر جسم خارجی به غیر از آب
– تخلیه کالا در بندر اضطراری
– تلف شدن یا آسیب دیدن کالای مورد بیمه که علت آن یکی از امور زیر باشد:
– فدا کردن کالا در جریان خسارت عمومی
– به دریا انداختن کالا جهت سبکسازی کشتی علاوه بر این، خطرهای زیر با منظور نمودن درصد یا مبلغی به عنوان فرانشیز (سهم بیمه گذار از خسارت وارده) تحت پوشش این کلوز قرار میگیرند:
– دزدی، دله دزدی ، قلاب زدگی
– آبدیدگی ، روغنزدگی ، پارگی – شکست، ریزش
– خسارت ناشی از کالای مجاور همچنین، خسارت ناشی از عدم تحویل یک بسته کامل تجاری نیز با پیوست نمودن کلوز PILFERAGE AND NONDELIVERY به کلوز B تحت پوشش این کلوز قرار میگیرد.
کلوز A:
بیمهنامههای باربری تحت این کلوز دارای کاملترین پوششها بوده و برای کالاهای حساس و آسیبپذیر مورد استفاده قرار میگیرند و به استثنای مخاطرات ناشی از اقدامات عمدی بیمهگذار یا سوء نیت وی، کلیه خطرات را تحت پوشش قرار میدهند.
کلوزهای A، B و C به هیچ عنوان موارد زیر را تحت پوشش قرار نمیدهند:
– تلف شدن، آسیب دیدن یا هزینه قابل انتصاب به سوء عمل ارادی بیمه گذار.
– نشت و ریزش عادی، کسری عادی وزن یا حجم و یا فرسودگی و پوسیدگی عادی کالای مورد بیمه.
– تلف شدن، آسیب دیدن یا هزینه ناشی از کافی نبودن یا نا مناسب بودن بسته بندی یا آماده سازی کالای مورد بیمه برای حمل، مشروط بر اینکه بسته بندی یا آماده سازی قبل از شروع این بیمه انجام شده یا بوسیله بیمه گذار یا کارکنان او انجام شده باشد و تحمل مقابله با حوادث معمول در سفر بیمه شده را نداشته باشد.
– تلف شدن ، آسیب دیدن یا هزینه به علت عیب ذاتی یا ماهیت مورد بیمه.
– تلف شدن ، آسیب دیدن یا هزینه ای که علت آن تاخیر باشد، حتی اگر این تاخیر ناشی از خطرات بیمه شده باشد.
– تلف شدن، آسیب دیدن یا هزینه ناشی از ورشکستگی یا اعسار مالکان، مدیران، اجاره کنندگان یا گردانندگان کشتی یا قصور در انجام تعهدات مالی از طرف یکی از آنها.
– تلف شدن، آسیب دیدن یا هزینه ای که مستقیم یا غیر مستقیم به علت یا ناشی از کاربرد هر نوع سلاح یا وسیله ای باشد که با انرژی اتمی یا شکست هسته ای و یا ترکیب هسته ای یا واکنش مشابه دیگر با نیرو یا ماده رادیواکتیو کار کنند.
– عدم قابلیت دریا نوردی کشتی یا شناور یا نامناسب بودن کشتی یا شناور برای حمل این کالای مورد بیمه.
– نا مناسب بودن کانتینر یا وسیله حمل جهت حمل سالم مورد بیمه.
– جنگ . اعتصاب. همچنین کلوزهای B و C به هیچ عنوان آسیب عمدی یا تخریب عمدی کالای مورد بیمه یا قسمتی از آن توام با سوء نیت از طرف هر کس که باشد را تحت پوشش قرار نمیدهند.
اسناد و مدارک لازم جهت بررسی و پرداخت خسارت:
• نامه اعلام بیمه گذار
• بارنامه
• فاکتور خرید
• صورت بستهبندی
• گواهی مبدا
• گواهی بازرسی کالا
• راهنامه C.M.R در حمل های زمینی
• تصویر پشت و روی پروانه ورودی کالا
• تصویر پشت و روی پروانه خروجی کالا (برای کالای صادراتی)
• قبوض انبار گمرکی
• صورتمجلس گمرکی یا بندری
• بارنامه حمل داخلی
• گواهی کسر تخلیه یا عدم تحویل (در صورت کسری کالا)
• گزارش بازدید کارشناس خارجی (در صورتی که خسارت خارج از کشور واقع شده باشد)
• گزارش مقامات انتظامی محل وقوع حادثه (در مورد خسارت های ناشی از حادثه)
بیمه نامه باربری ترانزیت
مبدأ و مقصد برخی از حملها در خارج از مرزهای جمهوری اسلامی ایران بوده و کشور ایران تنها در مسیر حمل قرار دارد. برای تحت پوشش قرار دادن محمولاتی که به این روش حمل میگردند بیمه نامه های باربری ترانزیت صادر میگردد.
خطرات تحت پوشش دربیمهنامههای باربری ترانزیت:
خسارت کلی یا (Total Loss):
خسارت های ناشی از، از بین رفتن کل محموله در یک مرحله در اثر آتش سوزی
کلوز C:
این کلوز، خطرات زیر را در مورد کالاهای صادراتی، وارداتی یا ترانزیت تحت پوشش قرار می دهد:
– آتشسوزی یا انفجار
– به گل نشستن، زمینگیر شدن و برخورد با کف دریا، غرق شدن یا واژگون شدن کشتی یا شناور
– واژگونشدن یا از راه یا از خط خارجشدن وسیله حمل زمینی
– تصادم یا برخورد کشتی، شناور یا هر وسیله حمل دیگر با هر جسم خارجی به غیر از آب
– تخلیه کالا در بندر اضطراری
– تلف شدن یا آسیب دیدن کالای مورد بیمه که علت آن یکی از امور زیر باشد:
– فدا کردن کالا در جریان خسارت عمومی
– به دریا انداختن کالا جهت سبکسازی کشتی
کلوز B:
این کلوز، خطرات زیر را در مورد کالاهای صادراتی، وارداتی یا ترانزیت تحت پوشش قرار میدهد:
– آتشسوزی یا انفجار
– به گل نشستن، زمینگیر شدن و برخورد با کف دریا، غرق شدن یا واژگون شدن کشتی یا شناور
– واژگونشدن یا از راه یا از خط خارجشدن وسیله حمل زمینی
– تصادم یا برخورد کشتی، شناور یا هر وسیله حمل دیگر با هر جسم خارجی به غیر از آب
– تخلیه کالا در بندر اضطراری
– تلف شدن یا آسیب دیدن کالای مورد بیمه که علت آن یکی از امور زیر باشد:
– فدا کردن کالا در جریان خسارت عمومی
– به دریا انداختن کالا جهت سبکسازی کشتی علاوه بر این، خطرهای زیر با منظور نمودن درصد یا مبلغی به عنوان فرانشیز (سهم بیمه گذار از خسارت وارده) تحت پوشش این کلوز قرار میگیرند:
– دزدی، دله دزدی ، قلاب زدگی
– آبدیدگی ، روغنزدگی ، پارگی – شکست، ریزش
– خسارت ناشی از کالای مجاور همچنین، خسارت ناشی از عدم تحویل یک بسته کامل تجاری نیز با پیوست نمودن کلوز PILFERAGE AND NONDELIVERY به کلوز B تحت پوشش این کلوز قرار میگیرد.
کلوز A:
بیمهنامههای باربری تحت این کلوز دارای کاملترین پوششها بوده و برای کالاهای حساس و آسیبپذیر مورد استفاده قرار میگیرند و به استثنای مخاطرات ناشی از اقدامات عمدی بیمهگذار یا سوء نیت وی، کلیه خطرات را تحت پوشش قرار میدهند.
کلوزهای A، B و C به هیچ عنوان موارد زیر را تحت پوشش قرار نمیدهند:
– تلف شدن، آسیب دیدن یا هزینه قابل انتصاب به سوء عمل ارادی بیمه گذار.
– نشت و ریزش عادی، کسری عادی وزن یا حجم و یا فرسودگی و پوسیدگی عادی کالای مورد بیمه.
– تلف شدن، آسیب دیدن یا هزینه ناشی از کافی نبودن یا نا مناسب بودن بسته بندی یا آماده سازی کالای مورد بیمه برای حمل، مشروط بر اینکه بسته بندی یا آماده سازی قبل از شروع این بیمه انجام شده یا بوسیله بیمه گذار یا کارکنان او انجام شده باشد و تحمل مقابله با حوادث معمول در سفر بیمه شده را نداشته باشد.
– تلف شدن ، آسیب دیدن یا هزینه به علت عیب ذاتی یا ماهیت مورد بیمه.
– تلف شدن ، آسیب دیدن یا هزینه ای که علت آن تاخیر باشد، حتی اگر این تاخیر ناشی از خطرات بیمه شده باشد.
– تلف شدن، آسیب دیدن یا هزینه ناشی از ورشکستگی یا اعسار مالکان، مدیران، اجاره کنندگان یا گردانندگان کشتی یا قصور در انجام تعهدات مالی از طرف یکی از آنها.
– تلف شدن، آسیب دیدن یا هزینه ای که مستقیم یا غیر مستقیم به علت یا ناشی از کاربرد هر نوع سلاح یا وسیله ای باشد که با انرژی اتمی یا شکست هسته ای و یا ترکیب هسته ای یا واکنش مشابه دیگر با نیرو یا ماده رادیواکتیو کار کنند.
– عدم قابلیت دریا نوردی کشتی یا شناور یا نامناسب بودن کشتی یا شناور برای حمل این کالای مورد بیمه.
– نا مناسب بودن کانتینر یا وسیله حمل جهت حمل سالم مورد بیمه.
– جنگ . اعتصاب. همچنین کلوزهای B و C به هیچ عنوان آسیب عمدی یا تخریب عمدی کالای مورد بیمه یا قسمتی از آن توام با سوء نیت از طرف هر کس که باشد را تحت پوشش قرار نمیدهند.
اسناد و مدارک لازم جهت بررسی و پرداخت خسارت:
• نامه اعلام بیمه گذار
• بارنامه
• فاکتور خرید
• صورت بستهبندی
• گواهی مبدا
• گواهی بازرسی کالا
• راهنامه C.M.R در حمل های زمینی
• تصویر پشت و روی پروانه ورودی کالا
• تصویر پشت و روی پروانه خروجی کالا (برای کالای صادراتی)
• قبوض انبار گمرکی
• صورتمجلس گمرکی یا بندری
• بارنامه حمل داخلی
• گواهی کسر تخلیه یا عدم تحویل (در صورت کسری کالا)
• گزارش بازدید کارشناس خارجی (در صورتی که خسارت خارج از کشور واقع شده باشد)
• گزارش مقامات انتظامی محل وقوع حادثه (در مورد خسارت های ناشی از حادثه)
بیمه نامه باربری داخلی
بیمه نامههای باربری داخلی یکی از بیمهنامه های باربری است که صاحبان کالا جهت تحت پوشش قرار دادن محموله هایی که مبدأ و مقصد حمل آنها یکی از شهرهای ایران میباشند، آن را تهیه مینمایند.
خطرات تحت پوشش در بیمه حمل و نقل داخلی از دو گروه تشکیل میشوند:
خطرات اصلی:آتشسوزی و حادثه وسیله نقلیه شامل: تصادف، تصادم، واژگونی و سقوط وسیله نقلیه
خطرات اضافی که بر حسب توافق و با دریافت حق بیمه اضافی هنگام صدور بیمهنامه به خطرات اصلی اضافه می شوند از قبیل خسارتهای ناشی از بارگیری، تخلیه، سرقت کل محموله به همراه وسیله نقلیه، آب دیدگی و سقوط کالای مورد بیمه از روی وسیله حمل.
اسناد و مدارک لازم جهت بررسی و پرداخت خسارت
• اعلام خسارت به موقع بیمه گذار
• بارنامه
• فاکتور یا سندی مبنی بر تعیین ارزش واقعی بیمهشده
• گزارش مقامات انتظامی محل وقوع حادثه
• صورت مجلس یا گزارش کارشناسی شرکت بیمه مبنی بر تعیین میزان خسارت